• 38

    počet videní

  • Nevhodný obsah

Peter Nôta

Welcome to my world

Pokrivenie verejnoprávneho média, nenapravia pokrivené zásahy .....

Takto. To, že Reportéri potrebovali dramaturgický a editorský zásah je jedna vec. Rovnako je nespochybniteľné, že spravodajstvo a publicistika sa postupným zásahom manažmentov od Rybníčka, cez Nižňanského, Zemkovú a MIku stali personálne poddimenzované. Nie je predsa možné nastaviť redakcie spôsobom jeden človek, jedna téma, jeden deň (spravodajstvo) alebo jedna relácia (publicistika). Všetci riaditelia riešili úspory znižovaním personálneho stavu, ale pritom uzatvárali zmluvy s agentúrami na rôzne programové projekty, cez ktoré medzi prsty tiekli z verejnoprávneho média peniaze. 

Prirodzene situácia v RTVS je dôsledkom celého obdobia od roku 1992. Najdôležitejšie negatívne momenty.
1. I. Mjartan ako námestník ministra kultúry po roku trvania zákonov o Slovenskom rozhlase a Slovenskej televízii prišiel po voľbách 1992 s návrhom zmeny konštituovania kontrolných rád. Vtedajšia vládna väčšina HZDS a SNS to presadila. 
2.Situácia vo verejnoprávnom médiu je tiež dôsledkom hlúpeho nápadu pri rozdelení federácie nastaviť financovanie inštitúcie na koncesie, pretože v tej chvíli už len z pohľadu počtu obyvateľov a domácností Slovensko malo tretinu financií, hoci predstava o programe bola rovnaká ako v Čechách. 
3. Spôsob, aký ukázala koalícia HZDS, SNS a ZRS v noci z 3. na 4. novembra 1994 pri výmene členov kontrolných rád a riaditeľov televízie a rozhlasu, absolútne deformoval prístup k verejnoprávnosti. Odvolanie pôvodných a voľba nových trvalo dovedna 20 minút (presedel som celú noc na balkóne parlamentnej sály).
4. Rozhodnutie o spojení rozhlasu a televízie s cieľom dostať z pozície vtedajšieho riaditeľa STV Š. Nižňanského. Na spojenie oboch médií výrazne doplatil rozhlas. 

Patrím medzi tých, ktorí automaticky nevideli v zmene riaditeľa V.Mika-J.Rezník okamžite snahu o politicky mocenský zásah, veď aj predchádzajúci riaditelia nastupovali do rozhlasu a televízie na základe dohôd vládnej väčšiny. Ale spôsob, aký zvolil manažment aktuálne, nemôže vyvolať iný dojem, ako naplnenie predstáv politickej moci, Napríklad poslanec Hrnko k relácii k 25. výročiu zániku federetívneho Československa a vzniku samostatnej Slovenskej republiky (Dvojka, 1. január 2018, 13.00 hod.) vyjadroval kritické názory, hoci ju vôbec nevidel. Ak prídu zásahy manažmentu po protestoch politikov jedného konkrétneho subjektu a inštitúcie, ktorá je s týmto politickým subjektom názorovo a ideovo spojená (výhrady Matice slovenskej k relácii Reportéri na Jednotke 20.11.2017, 22.10 hod), tak je ťažké obhajovať taký manažérsky zásah.
Navyše v prípade relácie 1. januára (moderátori Kotian, Turčík) platí nasledovné. Moderátorov oslovila dramaturgia RTVS, tá schválila obsadenie aj realizáciu. Čiže vyvodzovať zodpovednosť voči moderátorom je neadekvátne a jasne z toho trčí zákulisný politický záujem. 

Pokrivenie financovania a riadenia verejnoprávneho média za uplynulé roky však naozaj nenapravia také pokrivené zásahy, aké sa teraz udiali voči relácii Reportéri a voči dvojici autorov Kotian, Turčík.

Komentáre (0)